* 8. 1. 1887 Miloš František Seifert –Woowotanna
– pseudonymy: Vojvoda, Balú (1922 –
1925), Černý Medvěd, St. Orlovský, Svatoborský – woodcrafter, zakladatel
československého woodcrafterského hnutí;
učitel, přírodovědec, spisovatel, překladatel
kromě woodcraftu propagoval zdravý životní styl, vegetariánství, pacifismus,
buddhismus, ekologii a ochranu přírody.
Otec Emil S. (1856 - 1926) byl ředitelem Měšťanské školy v Sušici, matka
Marie Karolina roz. Poláčková (1854 - 1930) učitelkou na dívčí obecné škole.
Měl tři starší sourozence (Marie, Ladislav, Jaroslav), kteří se stejně jako on
stali pedagogy.
Již v roce 1911 zakládá společně s kolegou Ferdinandem Pakostou oddíl
skautů na berounském gymnáziu, po vzoru profesora A. B. Svojsíka. Jako
profesor přírodopisu vede také „Kroužek přátel přírody“, se kterým podniká
výlety spojené s poznáváním přírody a tábořením. To se již vlna zájmu
o anglické skautské hnutí v pedagogických kruzích dostala z Německa
i k nám. Skautské družiny vznikaly ve školách po celých Čechách.
Berounský oddíl díky M. Seifertovi a jeho kolegovi M. Maixnerovi svou
pozornost velice záhy odvrátil od Baden-Powella k původnímu zdroji –
k E. T. Setonovi. Tento malíř, spisovatel, lovec a přírodovědec pacifisticky
zaměřeným pedagogům imponoval víc, než voják Robert Baden-Powell.
V první polovině roku 1913 zakoupil Seifert "The Book of Woodcraft" a
"Two Little Savages", podle kterých začal berounský oddíl „Dětí Živěny“
od letního tábora pracovat, jako první woodcrafterský kmen na evropské
půdě. Ve stejnou dobu v Praze profesor Bořivoj Müller a spolužák M. Seiferta
Jan Hořejší zakládali první oddíly Psohlavců. Ty se zanedlouho odtrhnuly
od skupiny A. B. Svojsíka a vstoupily pod záštitu spolku Záchrana. Oba
spolužáci spolu udržovali úzké kontakty již od roku 1907, kdy společně
vydávali, po dobu tří let, studentský časopis Úsvit.
V roce 1915 založily spřátelené junácké skupiny z Prahy, Berouna, Příbrami,
Plzně, Loun a dalších míst „Obec Psohlavců“, která byla konkurencí Junáku
A. B. Svojsíka. Obec vydávaka vlastní časopis Psohlavec, rozmnožovaný
hektograficky. Po převratu roku 1918 zakládají někteří vůdci Obce Psohlavců
samostatnou oficiální organizaci Děti Svobody. Počátkem roku 1919 byl
proveden pokus o začlenění všech junáckých skupin do jednotného „Svazu
Skautů“, ovšem neúspěšný. Již během léta je obnovena Obec Psohlavců, která
dál pracuje samostatně ve své činnosti.
Dne 30. 6. 1919 M. Seifert oženil s učitelkou a medičkou Antonií Paterovou.
na Magistrátu hlavního města Prahy.
V září 1919 M. Seifert, nejspíš pod vlivem svého švagra Václava Patery, který
už na Slovensku krátce učil, odešel učit na reálné gymnázium do Dolného
Kubína. Ani tam však M. Seifert neustal ve svém misijním úsilí pro rozvoj
Obce Psohlavců a zakládá zde družinu Horních chlapců, kterou vede jeho
student Ján Čaplovič. Vznik woodcrafterského kmene na Slovensku vedl
k tomu, že Obec Psohlavců na svém listopadovém sjezdu v Berouně přijala
rozšíření názvu na Československá obec junácká Psohlavci – Horní chlapci.
Na Slovensku ve stejnou dobu působí také Jan Hořejší, který rovněž založí
v Košicích družinu, ale vstoupí s ní do konkurenčního Svazu skautů. Názory
jednotlivých vůdců na vztah ke Svazu skautů A. B. Svojsíka se začínají
odlišovat.
Během svého pobytu na Slovensku M. Seifert začal pracovat na první
woodcrafterské příručce "Přírodou a životem k čistému lidství", vycházející
z E. T. Setonovy příručky „The Book of Woodcraft“, která dala Psohlavcům
vlastní program. M. Seifert už tou dobou věděl, jak v USA odstranili z vedení
Boy Scouts of America E. T. Setona a viděl jak Baden-Powell pozvolna strhl
ve skautském hnutí veškerou pozornost výhradně na svou osobu. Proto chtěl
zabránit asimilaci Psohlavců se Svazem skautů stůj co stůj. Roku 1921
navázal písemný kontakt se Setonem, který se stal důležitým pro další
směřování Psohlavců.
V roce 1922 dochází k rozštěpení Obce Psohlavců, kdy jedna část (J. Hořejší,
N. Pokorný) vstupuje do Svazu skautů a druhá část pod vedením M. Seiferta
založila woodcrafterskou organizaci Zálesácká liga Československá, která
se po roce přejmenovala na Ligu Lesní moudrosti. Vydává vlastní časopis
Vatra (redaktor M. Seifert - 1922 (1. ročník) a zpravodaj Hlasatel.
M. Seifert vedl organizaci do roku 1924, kdy odešel a založil Woodcrafterský
klub, později přejmenovaný na Ligu pro výchovu přírodou "Moudrost lesa".
Vydal jedno číslo oficiálního časopisu Lesní moudrost, ale pro finanční potíže
se později musel spokojit se zpravodajem Hlasatel Moudrosti lesa, tištěným
hektograficky.
Od roku 1927 podnikal tehdejší náčelník LLM Jaroslav Šimsa kroky
k opětovnému sjednocení woodcraftu v Československu, pro jeho
dlouhodobou nemoc dochází ke sjednocení až na podzim 1928. Náčelníkem
sjednocené Ligy československých woodcrafterů je M. Seifert zvolen Radou
důvěrníků dne 21. 10. 1928. Rada důvěrníků se konala ve dnech 20.- 21. 10.
1928 ve Studentském domově v Praze II – Na Slupi.
Slučovací sněm tehdejších dvou woodcrafterských organizací (Ligy Moudrost
lesa a Ligy lesní moudrosti) proběhl v květnu 1929 na Samechově.
Na jaře 1931 se M. Seifert vzdal náčelnictví Ligy lesní moudrosti a až do své
smrti působil v čestné funkci Strážce totemu (de facto ligový ohnivec).
Čekal na veřejné uznání svých zásluh (kterého se však nedočkal) do roku
1936, kdy o Vánocích navštívil ČSR zakladatel woodcraftu E. T. Seton.
Až do své smrti neúnavně propagoval woodcraft v pojetí E. T. Setona,
publikoval v tisku, vydával knihy, překládal.
Zemřel během 2. světové války v Bechyni na mozkový nádor ve věku 54 let.
Dílo: Kapesní knížka českých junáků: stručný přehled nejdůležitějších
znalostí a výkonů, jakož i potřeb skauta v zemích českých (společně
s M. Maixnerem nákladem vlastním, 1913), Přírodou a životem k čistému
lidství. Příručka českých junáků (Dědictví Komenského, 1920), Základy
kmenového zřízení pro chlapce a děvčata. Návrh samosprávy mládeže,
(přepracovaná příručka E. T. Setona Svitek březové kůry pro české prostředí
Zálesácká liga československá, 1922), U básníka Frederika van Eedena,
(B. Kočí, 1922, vyšlo v Nizozemsku jako Herinneringen aan Holland.
Op bezoek bij de dichter Frederik van Eeden (Boekhandel Comenius, 2003)
Osvobozené mládí (Melantrich, 1923), Svitek březové kůry (přepracovaná
příručka E. T. Setona pro české prostředí, B. Kočí, 1925), Woodcraft
(nákladem vlastním, 1927), Radostná škola (R. Promberger, 1929), Rok
v přírodě (Liga čsl. woodcrafterů, 1929), Vidoucí oči. Kniha výzkumů
v přírodě pro mládež (Společnost Československého Červeného kříže, 1930),
vyšlo též slovensky jako S otvorenými očami. Kniha výskumov v prírode pre
mládež (1935), Den v táboře. Z táborové kroniky letošní (Slunovrat, 1934),
Divoši u Tichého jezera (Lípa, na pokračování 1933 - 1934), samostatné
vydání 2017 (jako novoročenka u příležitosti 130. let od narození M. Seiferta),
Henry D.Thoreau, filosof přírody (Společnost Československého Červeného
kříže, 1934), John Ruskin. Apoštol pravdy a krásy (Josef Svoboda, 1937 - dvě
vydání ), Ahimsa (přepis rukopisu z roku 1934, Šrámizdat, 1991)
Překlady – John Ruskin - Tomu poslednímu (B. Kočí, 1910), Thomas Carlyle –
O lidské povaze (J. Pelcl, 1911), Ralph Waldo Emerson - Příroda (J. Pelcl,
1912), Frederik Van Eeden - Hrdinná láska (J. Laichter, 1919), Frederik Van
Eeden - Johannes Viator (K. Neumannová, 1919), Ouida (Louise de la
Ramée) - Flanderský pes (B. Kočí, 1919; II. vydání B. Kočí, 1928, Frederik Van
Eeden - Zázraky a mysticism v staré i nové době (Sfinx, 1921), Frederik Van
Eeden - Radostný svět. Úvahy o člověku a lidské společnosti (Sfinx, 1922)
Frederik Van Eeden - Otevřený list skautům (Federace čs. skautů, 1922, dvě
vydání), Holst-Rolandová, Henrietta - Moliére. Na paměť třístého výročí jeho
narození (J. Košatka, 1922); Ernest Thompson Seton - Duch lesů (Federace čsl.
skautů, 1922), Ernest Thompson Seton - Svitek březové kůry (Smečka Černých
vlků, 1924), Ernest Thompson Seton - Indián. Rysy Indiánova charakteru
(B. Kočí, 1923), Ernest Thompson Seton - Kniha Orlích per. Zkoušky a stupně
Ligy lesní moudrosti (Smečka Černých vlků, 1923), John Hargrave - Škola lesů
(Smečka Černých vlků, 1923), John Hargrave - Zkoušky kmenových
funkcionářů (Smečka Černých vlků, 1923), Henry David Thoreau - Walden či
život v lesích (B. Z. Nekovařík, 1924; II. vydání J. Otto 1933), John Hargrave -
Listy z wigwamu (Čin, 1924), John Hargrave - Kniha totemů (Smečka Černých
vlků, 1924), John Hargrave - Kmenová výchova chlapců. Praktické základy
přirozeného obrození (kor. upr. M. Seifert, Čin, 1924 - stoupa), John Hargrave
- Civilizace se řítí (kor. upr. M. Seifert, Čin, 1924 - stoupa), Ernest Thompson
Seton - Dvanáct tajemství lesa (B. Kočí, 1925; II. vydání v samizdatu -
V. Oborský, 1978), Ernest Thompson Seton - Za sandhillským jelenem
(B. Z. Nekovařík, 1925; II. vydání J. Otto, 1929), Ernest Thompson Seton –
Z lesní říše (Melantrich, 1925), Rhys Davidsová - Buddhismus (J. Otto, 1927),
Joseph Estlin Carpenter - Srovnávací náboženství (Melantrich, 1929), Ligt de
Bart - Znovuzrození Marie (Lis knihomilův F. J. Müller, 1932), Frederik Van
Eeden - Bratři (J. Otto, 1934), Aldous Huxley - Co ty budeš dělat? Otázka
tvořivého pacifismu (Václav Petr, 1937), Ernest Thompson Seton - Ze života
severních zvířat, I. - V. díl (Nakladatelské družstvo Máje, 1937 - 1938), Ernest
Thompson Seton - Katug, dítě sněhu (V. Petr, 1940), Ernest Thompson Seton –
Stopami Černého vlka (Státní nakladatelství, 1945), II. vydání (SN, 1946);