* 9. 1. 1941 Prof. PhDr. Tomáš Vlček, CSc.
– historik umění se zaměřením na moderní
umění a jeho vztahy s literaturou, galerijní pracovník a vysokoškolský
pedagog.
V letech 1954 - 1958 absolvoval Střední průmyslovou školu keramickou
v Bechyni. V letech 1958 - 1962 byl malířem dekorací v Jihočeském divadle
v Českých Budějovicích. Od roku 1962 studoval dějiny umění na Filozofické
fakultě Univerzity Karlovy v Praze (prof. J. Pešina, P. Wittlich). Studia
zakončil obhajobou diplomové práce Abstraktní tvorba Viktora Preissiga
(1968, PhDr. 1970).
Byl zaměstnán jako odborný pracovník památníku národního písemnictví
(1967-1969). Od roku 1969 byl odborným a vědeckým pracovníkem Ústavu
teorie a dějin umění ČSAV (1988 CSc.), od roku 1900 do roku 1992 ředitel
a předseda vědecké rady UTDU ČSAV, předseda Kolegia věd o umění AV ČR.
Roku 1989 byl hostujícím profesorem University of Pennsylvania,
Philadelphia.
V letech 1994 - 1996 byl vedoucím Katedry dějin a filozofie umění na
Středoevropské univerzitě v Praze, 1994-1996 prorektorem. Roku 1998 se
habilitoval na Filozofické fakultě UP v Olomouci. 1997-1999 byl ředitelem
Pražského kolegia umění, architektury a kulturní ekologie, roku 2000
pedagogem na Literární akademii J. Škvoreckého v Praze, na Filozofické
fakultě UK a na Fakultě humanitních studií UK v Praze. V letech 2001 - 2011
byl ředitelem Sbírky moderního a současného umění Národní galerie v Praze.
Od roku 2009 profesor pro obor výtvarná výchova-teorie a tvorba na fakultě
užitého umění a designu UJEP Ústí nad Labem, vedoucí Katedry dějin umění
a architektury Fakulty architektury na Technické univerzitě v Liberci.
Studijní cesty a pobyty: 1980-1990 Velká Británie, USA, Německo, Rakousko,
1993 Francie, Španělsko, 1996 USA, 1998 - 2000 Švýcarsko (Geschichte und
Theorie der Architektur, ETH Curych)
Od roku 1968 podrobně mapoval dílo Vojtěcha Preissiga. Zachránil i některá
Preissigova díla, která skončila ve Sběrných surovinách. V 60. letech získal
přes tisíc různých položek pro Památník národního písemnictví, kde v té době
pracoval.
Zabývá se českým užitým uměním z přelomu 19. a 20. století, zejména
keramikou a sklem období secese, dále malířstvím (J. Schikaneder), plakátem
a architekturou (P. Janák), je autorem a editorem publikací o českém
kubismu.
Od 60. let fotografuje a fotograficky dokumentuje své výtvarné intervence
v přírodě.
Roku 2007 byl kurátorem česko - slovenského pavilonu na mezinárodní
přehlídce výtvarného umění 52. Biennale di Venezia v Itálii.
publikace – Skryté počátky jiné kultury v trampských aktivitách českých
umělců doby avantgardy In: Volný čas – utopie na hranicích všednosti =
Spare Time – Utopias on the Verge of Commonness (Praha: Národní
galerie, 2013)
/* České Budějovice/