Stanislav Zárybnický - Houla
Příjemné čtení
Další dílka a informace najdete zde:
https://raport.cz/publicistika/2009-49-standa-zarybnicky/2010-01-07
https://raport.cz/noviny/2009-50_houlovi-prijel-zahrat-nohavica/2009-50/
https://www.nohavica.cz/cz/tvorba/archiv/kyvaci_plysovy_pes/kyvaci_pes.htm
https://hledani.rozhlas.cz/iRadio/?query=houla&reader=&porad%5B%5D=Ne%C5%BE%C3%A1douc%C3%AD+texty&zobrazNevysilane=0
https://www.folktime.cz/pohlocas-povidky/2672-stanislav-zarybnicky-houla.html
https://www.folktime.cz/zajimavosti/houlova-padesatka.html
https://www.folktime.cz/povidky/tratovy-delnik-trampskeho-a-folkoveho-samizdatu.html
https://www.folktime.cz/povidky/vanocni.html
https://www.folktime.cz/pohlocas-povidky/4995-takovej-mlhavej-hreben.html
https://www.folktime.cz/pohlocas-povidky/4133-z-trapsaveckych-luhu-jarne-unorovy-houluv-ohen.html
https://www.trampsky-magazin.cz/povidky/9-mam-pes-houla-43.html
https://www.rodocapsa.cz/trapsaveckydenicek/aktual/0212/0212.htm
https://www.geocaching.com/geocache/GC21T51_pro-houlu?guid=82083a44-b59b-4423-9715-47fca99f30d8
Tam někam kde je hezky
tam mě můj vlak zaveze
Tam někam kde je hezky
a kam zlej člověk nevleze
kde umyli si špínu
z oken co vedou ven
a skvrna od benzínu
nepadne na můj sen
Tam někde kde je hezky
z vlaku se vylodím
a všechny starý stezky
pod kola pohodím
A třeba se i svlíknu
vždyť na co je mi šat
když celej další život
chci jenom milovat
Tam někde kde je hezky
lidi mě pozdraví
a žádnej si nemyslí
že je to nezdravý
po končetinách půjdu
stopem mě veme pták
až tuhle cestu ujdu
chci v trávě posnídat
Tam někde kde je hezky
je slyšet ticho hrát
a rose můžeš zpívat
s básníky povídat
Tam někde kde je hezky
a kam tě zavedu
mluvěj lidi česky
a voněj po medu
text písně, kterou zhudebnil Wabi Ryvola
Vandršaty
Pro básničku
pro kytičku
pro písničku
žijeme
za kus řeči
mezi klečí
se ve zteči
bijeme
z milování
z putování
z usínání
pijeme
bez úplaty
si svý svatý
vandršaty
šijeme
3. místo poezie pokročilých Trapsavec 1979
Ta bouřka byla pořádná. Začala ve chvíli, kdy Riky zabouchával dveře vod malýho trampskýho sroubku uprostřed brdskejch lesů. Ze smolnejch mraků lítaly tuzexový blesky, vzduch byl hustej vod deště a pak se ten jeden blesk zapích přímo někam pod Hřebeny. Po bouřce se tam musím mrknout, jestli něco nechytlo. Za chvíli bylo po ní. Ale to už začla noc, tak rychle udělat voheň, nakrmit se a pak všichni voddychovali u kytar.
Jenom já se šel sám podívat po směru toho nebezpečnýho blesku. A taky jo. Nahoře u Hřebenu vidím světlo. Šlapu co nohy vydaj, blízko to nebylo. Konečně se voheň vobjevil asi sto metrů vode mě na druhý straně lesní louky. Normální, lidmi připravenej voheň, to se pozná. Ale to ticho. Vohníček zamrkal a já to vzal jako výzvu k návštěvě.
„Ahoj, ahoj,“ povídá ten chlap. Vopíral se vo podivnou boudu trochu podobnou pouťový střelnici, ale roubenou z klád, bez kol, ale s pultem. „Ahoj,“ vodpovídám mu já. Vtom se v boudě rozsvítily petrolejky. Za pultem ležely a visely orig uesky, teletiny, sekerky, kanadky, nože, stetsony, vopasky, kanady, celty, pily, fajfky – prostě všechno, co může pořádnej traper potřebovat a co nekoupíte ani v Priru. „Vyber si rychle, už sem táhnou další,“ vozval se ten šklebící se chlap. Ve svý vyjevenosti jsem se vzmoh na votázku po ceně. Zašklebil se ještě víc: „Jo, to je drahý. Budeš pak muset vandrovat až do konce života. Během let to bude těžký, ale to je holt moje cena. Bereš?“
„Beru.“ A tak mám ještě dnes celtu kosočtverec a černej starej stetson. Na boudě se divili, kde jsem to sebral, a šli tam pak sami. Tenkrát přišlo pár lidí bez nákupu. Že prej nic nepotřebujou. No, teď už ne. Nejezděj.
Tuhle jsme zas seděli u tý malý boudy v brdskejch lesích. Bylo nás míň. A všichni si najednou sundali vošoupaný klobouky a koukali na bouřkový mraky, jak se pomalu stahujou na Hřebeny.
A v pátek...
mi přišel zajímavej list. Papírovej, neboť na bukový, dubový a březový se píše přece jenom dost špatně.
„... děsně mě štve příšerná neobjektivita. Co enní trampský, co se jen trochu vymyká, pryč s tím – to je názor poslední doby. Žijeme svým stylem života, protože ho považujeme za správný, a protože nám vyhovuje. Ale co vyhovuje mně, nemusí přece vyhovovat každémnu. A kde je psáno, že ten můj styl života je nejsprávnější?
Často brečíme, že na nás pořád někdo něco vidí, že proti nám něco má – a není to trochu i naopak? Nevidíme často jen sebe?
Neměl bxy spíš pojem tramp pro nás vyjadřovat lidský charakter, vlastnost, životní názor – a ne jen hodnocení člověka podle toho, jestli jezdí každý týden ven a má muzdu s khaki batlem?“
Tolik Smíšek z Plzně. Hlasuju pro. Kolik rukou se zvedá proti? Jsme tolerantní k jiným zájmům lidí, jako to vyžadujeme v některých písních a povídkách pro sebe? Nebo jsme trampové – a kdo je víc?
Standa Houla Zárybnický představoval, a myslím že nejen pro trapsaveckou smečku lidiček, jednu z nejzajímavějších osobností. A tak jeho předčasný odchod ze světa v roce 1989 dost citelně zasáhl všechny, kteří se s ním znali. V závěru svého dopisu na rozloučenou napsal: „Mějte se tu hezky, nacházejte, jako jsem nacházel já. Jsem na konci. Zapijte mne, zahrajte mi, zazpívejte si. A dík za všechno. Žijte. Dokud máte proč. Já už své proč dožil.“ Každoročně se v zimě na Brdech koná oheň za Houlu pojmenovaný Houliáda. Schází se na něm ti, kteří s ním jezdili a stále víc i těch, kteří ho znali jen zprostředkovaně. Věřme, že snad i oni dojdou k poznání, že Houla nebyl žádný „trampský svatý z Brd“, ale někdo kdo chybí. A nejen u těch ohňů.
Pro dnešek jsem vytáhl dílka, která jsou od různých autorů, společné mají to, že všechna se dotýkají Houly.
Příjemné čtení
Noc svatého Valentýna
(pro Houlu)
Stoly jsou sirotci
s židlemi na ježka
doutník má vůni skořice
a venku prší
Ručičky hodin
culí se do blba
dvě světla s černou tlamou
projíždí okolo -
Mám husí kůži
Na jednom (!) stole
skvějí se dva rumy
pojistka proti samotě
Letošní noc svatého Valentýna
hladí mě po srsti
Na Brdském Závrší
pálí se vzpomínky
to jednou do roka
hrají mu song -
Narozen v Čechách
… mám divnou předtuchu
a prázdný panáky
kytara na stěně sama se ladí
možná ti nahoře tajně mě zdraví
Tak ještě dokola než oheň vyhasne
i v prázdný hospodě můžu se bát
Venku je nad nulou... já cítím chlad
Juan
Na druhém břehu světla
(kamarádu Houlovi)
Kamaráde
vyřiď mj pozdrav andělům
a Bohu moje díky
za teplo táborových ohňů
za svrchovanost stromů
a nekonečnou píseň vod
Modlím se často beze slov
když se dotýkám skal
a když si stelu v trávě
a když se dělím s kamarády
o chleba a píď mechu pod hlavou
Na druhém břehu světla
tam kde teď balíš svoji usárnu
jsou stejné cesty jako tady
počkej tam na nás někde u lesa
a nezapomeň naše jména
Punťa
***
Pamatujete na Houlový první novoročenky? V dobách, kdy eště nevobesílal kdejakýho redaktora a kapelu? Tehdy měl Houla jenom pár kamarádů a tak jeho péefky byly různě malovaný! Teda né že by uměl kreslit. Vystřihl dycky ze žlutýho přírodního papíru tvar vůdkraftu, vymaloval pastelkama, eště byl veprostřed třeba vohníček, týpko a tak. A uvnitř, vono se to skládalo jako srdíčko k MDŽ, bylo dycky napsaný nějaký heslo. Ten rok to bylo vod Kiplinga: „Jsme jedné krve, ty i já!“ Napsaný Houlovým písmem, kerý se vod pátý třídy nezměnilo.
Ten rok sme si vzali mezi Vánocema a Silvestrem volno a jeli sme na Brdy. Postupně sme se tam scházeli na Lucerně, aniž bysme se domluvili, na Novej rok nás tam bylo snad padesát. Samo, že sme neseděli celej den na fleku. A tak deme jednou po Hřebenu a potkáme Prtiho. Rozpovídali sme se, kde teď kempujem, kdo tam všechno je a kdo asi eště příde, a dyž padlo Houlový jméno, Prti říká: „Moc ho vode mě pozdravujte! Hezky se mi teďko připomenul. Přišel sem takhle domů z práce – je fakt, že bylo třiadvacátýho a slavili sme ten den Vánoce i Silvestra pohromadě. No a koukám, ve schránce dopis. S razítkem Zdice. Říkám si, copak mi asi Houla píše pěknýho? Vodevřu a čtu: „Sme jedna kurva, ty i já – Houla.“
Depak, s takovejma novoročenkama se už dneska nesetkáte.
Tapi (Trampský Portýr 1999)
Pravdivá pohádka
Bylo a je. Zemí středočeskou se vláčel ochmýřený skoromuž. Vlastnil hudební nástroj, v němž jen znalci poznali kytaru. A on s ní byl pověstný u všech táborových ohňů. Maje zapovězeno zpívat ve všední dny, aby jeho hlas nebyl zaměněn se sirénou konec šichty oznamující, vyžíval se zplna ve dny vandrovní.
Jednoho večera, kdy již zábava vázla a lid trampský kol ohně dřímal, uchopil jeden ze svých tří akordů a prsty rytmicky drbaje kol spodku strun, začal pět. Národ trampský nejsa plně při vědomí, jal se káti ze svých hříchů, domnívaje se, že to troubí andělé k soudu poslednímu.
Leč pohled na trubadůra je uvedl do tvrdé pozemské reality. Planoucí líce, skromný porost na bradě, šlachovité skřížené nohy v šortkách, a ten hlas! Nikde neuslyšíte takovou kombinaci tónů, stupnic, barev, výšek a poloh v jediné obyčejné písni. Lidé jsou povah různých. Ti, co vlastní hudební sluch, chystali se k soudci Lynči. Leč ostatní se zaujetím naslouchali akordu tvrdé G. A ti, co již vícekrát slyšeli trubadůra a měli šok dávno překonaný, se nerušeně oddávali spánku. Píseň střídala píseň. Co to? Nový akord! Ladné D! Skvělá árie! Hlas kolísá v nadoblačných výškách. Lid šílí. Zpěvák také. Ale… hlas se zlomil. Nebohý hrdina lomcuje zarezlou mechanikou kytary. On chce ladit!!! Proč??!
„Kamarádi,“ vzlyká, „já jsem to slyšel! Já dostal hudební sluch! Jak to můžete poslouchat? Kam spěje slavný hudební národ?“ Leč nadpřirozená síla jej nutí vzít kytaru a hrát. S tváří zkřivenou nepopsatelným utrpením mlátí do nikdy neladěné kytary. Trpí, jeho muka jsou strašná. Nemůže přestat hrát, neztratí svůj absolutní hudební sluch. Trpí za nespočet zničených hudebních sluchů svých posluchačů a následovníků. Říká se, že jej vysvobodí ten, kdo naladí jeho kytaru a naučí ho alespoň pět akordů.
Riki